رنگ مو

رنگ مو

رنگ مو یکی از مواردی است که در زیبایی افراد تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از اشخاص برای اعمال تغییرات در ظاهر و چهره خود از گزینه تغییر رنگ مو استفاده می‌نمایند. اما با این توضیحات باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر، رنگ‌های متفاوت با ویژگی‌های گوناگونی در بازار وجود دارند که گاها انتخاب را برای اشخاص سخت می‌کنند. در سایت شیرینا به مدیریت شیرین بهرامی‌نیا، تلاش شده است تا هر آنچه که شما برای خرید رنگ مو نیاز دارید، عنوان شود که انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

نکات مهم برای انتخاب رنگ مو:

یکی از کاربردهای مهم رنگ مو، پوشاندن تارهای سفید در اثر افزایش سن است. در نظر داشته باشید که برای رنگ نمودن این تارها، لازم است تا از رنگی تیره تر از آنچه که در ذهن خود تصور می‌نمایید، استفاده کنید. برای این مورد در سایت شیرینا به مدیریت شیرین بهرامی‌نیا یک استدلال علمی وجود دارد و آن این مورد است که موهای سفید فاقد رنگدانه است و به همین دلیل با رنگ کردن آنها، عموما رنگی روشن‌تر ایجاد می‌شود. برای رقیق نمودن رنگ مو، عموما افراد از اکسیدان استفاده می‌نمایند. اکسیدان علاوه بر اینکه می‌تواند باعث تاثیر بهتر رنگ بر روی تارهای مو شما شود، از سوی دیگر قادر است تا سرعت رنگ پذیری موها را نیز افزایش دهد تا موها سریع‌تر رنگ بگیرند.

 



 

نکات مهم برای انتخاب رنگ مو:

 

در سایت شیرینا به مدیریت شیرین بهرامی‌نیا بیان شده است که رنگ موها از لحاظ ماندگاری در 3  دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • انواع موقت: این نوع رنگ مو بر روی لایه‌های بیرونی موها قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر سطح خارجی کوتیکول تحت الشعاع قرار گرفته و رنگ آن تغییر می‌یابد.این رنگ‌ها دارای حالت اسیدی هستند و به راحتی می‌توانند در آب حل شوند. لذا با یک الی 2 بار شستشو به راحتی پاک می‌شوند.
  • انواع نیمه دائمی: این نوع از رنگ موها، دارای خاصیت قلیایی هستند و به راحتی می‌توانند با کراتین موها ترکیب شوند. این رنگ‌ها در حد بسیار کمی وارد لایه‌های مو و کوتیکول می‌شوند. ماندگاری این نوع رنگ به نسبت گروه قبلی بیشتر است و تا 6 بار شستشو بر روی مو باقی می‌ماند. در خصوص مواد تشکیل دهنده این نوع از رنگ‌ها باید در نظر داشته باشید که در ساختار آنها مواد آمونیاک‌دار وجود ندارد لذا باعث آسیب رسیدن به مو نمی‌شود.
  • انواع دائمی:  بسیاری از افراد برای اینکه برای مدت طولانی از رنگ نمودن موهای خود خلاص شوند، از نوع رنگ مو دائمی بهره می‌برند. در ساختار این رنگ‌ها آمونیاک و پراکسید هیدروژن وجود دارد که باعث فعل‌و‌انفعالات غیر‌بازگشت می‌شوند. باید در نظر داشت که میزان ضرر این رنگ‌ها به نسبت گروه‌های قبلی بیشتر میباشد.

خواندنی‌های رنگ مو:

اگر قصد دارید تا رنگ مو خود را تغییر دهید لازم است تا به موارد زیر دقت نمایید:

  • در سایت شیرینا به مدیریت شیرین بهرامی‌نیا ذکر شده است که برای رنگ‌های موجود در بازار سه نوع اکسیدان 6، 9 و 12 درصد وجود دارد. هر اندازه میزان عدد این اکسیدان‌ها بیشتر باشد، در زمره قوی‌ترین‌ها دسته‌بندی می‌شوند. اکسیدان می‌تواند بافت‌های کراتینی کوتیکول را نابود نموده و به بافت موها وارد شود تا خاصیت قلیایی به مو ببخشد. باید در نظر داشت که استفاده از این ماده شیمیایی نیاز به مهارت دارد، در غیر این صورت موها آسیب خواهد دید.

 



 

آشنایی با انواع رنگ مو

  • یکی از مشکلات عظیمی که در رنگ مو همیشه مورد بحث قرار می‌گیرد. سوختن موها است. گاها ترکیبات شیمیایی برخی از رنگ‌ها، باعث می‌شوند تا ترکیبات دی‌سولفیدی موها شکسته شود. لذا در این وضعیت موها آب و رطوبت خود را از دست می‌دهد و شکننده و خشک خواهد شد.
  •  یکی از مطالب و نکات جالبی که در سایت شیرینا به مدیریت شیرین بهرامی‌نیا، بیان شده است، در خصوص رنگ موهای بدون آمونیاک است. این واژه امروزه توسط بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما سوال مطرح شده این است که تا چه حد بی‌ضرر بودن آنها صحیح است؟ باید در نظر داشت که هیچ فرمولاسیون خاصی برای این رنگ‌ها مورد استفاده قرار نگرفته است، بلکه تنها به جای آمونیاک از مواد قلیایی دیگر استفاده می‌شود. در عمل مواد جدید نیز همان کار را انجام داده و و لایه‌های خارجی مو را برای دریافت رنگ، آماده می‌نمایند. توجه داشته باشید که این مواد گاها ضرر کمتری نسبت به آمونیاک دارند اما این مورد به معنای بی‌ضرر بودن آنها نیست.
  • یکی از مواردی که می‌تواند ماندگاری رنگ مو را افزایش دهد، عدم استفاده از شامپوهای سولفاتی است. سولفات به راحتی می‌تواند پایداری رنگ موها را از بین ببرد. باید در نظر داشت که پس از رنگ نمودن موها، بهترین شامپوها مواردی هستند که در ساختار خود مواد محافظت کننده از مو در مقابل اشعه فرابنفش دارند.

 



 

دانستنی‌های رنگ مو

  • در سایت شیرینا به مدیریت شیرین بهرامی‌نیا، نکته جالبی در خصوص رنگ نمودن موها در دوران عادت ماهانه خانم ها درج شده است. این سایت بیان می‌دارد که تا های مویی که بر روی سر قابل مشاهده هستند، جز بخش‌های مرده محسوب می‌شوند و تغییرات بدن نمی‌توانند بر روی آنها تاثیر بگذارد. لذا افرادی که در دوره ماهانه قرار دارند و یا از قرص‌های اعصاب استفاده می‌کنند، بدون دغدغه می‌توانند موهای خود را رنگ کنند.
  • برای رنگ نمودن موها در نظر داشته باشید که همیشه نوک موها دیرتر از سایر بخش‌ها به خود رنگ می‌گیرند. در این شرایط بهتر است تا ابتدا رنگ را بدون اکسیدان بر روی این قسمت‌ها قرار داد و سپس طبق معمول، باقی رنگ را با اکسیدان مخلوط کرده و کل سر را رنگ نمایید.
  • یکی دیگر از موارد مهمی که در خصوص رنگ مو باید در نظر داشته باشید، این مهم است که برای هر رنگی دو تاریخ انقضا وجود دارد. مورد اول تاریخی است که بر روی جعبه درج شده است و نشان‌دهنده این مورد است که این رنگ مو قبل از باز شدن، تا چه مدت زمانی می‌تواند سالم باقی بماند و به فروش برسد. اما مورد دوم تاریخی است که معمولا بر روی جعبه به صورت M6,M12,M18 نوشته شده است. معمولا در کنار این حروف شکل یک رنگ مو با درِ باز کشیده شده که نشان دهنده این مورد است، پس از باز نمودن درِ رنگ تا چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد.

منابع:

 

https://hair-and-makeup-artist.com/colour-theory-hairdressing/

https://www.salonsuccessacademy.com/blog/6-basic-rules-of-hair-color/