علائم ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی جسم

علائم ناخن سالم و ارتباط آن با سلامتی جسم

امروزه در سالن‌های زیبایی خدمات مخصوصی برای ناخن‌ها ارائه می‌شود که دارای مشتریان زیادی است. حرفه طراحی و کاشت ناخن یکی از شغل‌های پرطرفدار در سالن­های زیبایی می‌باشد. داشتن ناخن‌های مرتب و زیبا، برای بیشتر خانم‌ها یک اصل شده است. یک ناخن‌کار خوب و حرفه‌ای قبل از هر کاری باید کاملا با آناتومی ناخن آشنا باشد و بتواند ناخن سالم را از ناخن ناسالم تشخیص دهد. در این مقاله از سایت shirinabeauty.com شما را با نکات جالبی درباره تشخیص ناخن بیمار و همینطور ناخن سالم آشنا می‌کنیم.

در رابطه با علائم ناخن سالم و ناخن ناسالم چه باید بدانیم؟ به ناخن‌های خود همیشه توجه داشته باشید زیرا سرنخ های خوبی در مورد سلامت بدن به شما می‌دهند با هرتغییر رنگ، حالت و بافت ناخن می ­توانید به اطلاعاتی در مورد سلامتی تان دست پیدا کنید. اکثر تغییرات در رنگ و حالت ناخن آنقدرها جدی نیستند که نگران شوید؛ بعضی از موارد خاص و مشکوک نشان دهنده مشکلات مربوط به مصرف دارویی خاص می­ باشد. درست است که تمام کارهای روزانه خود را به وسیله دست و ناخن انجام میدهید ولی شاید تا به امروز به درستی به ناخن‌های خود دقت نکرده‌اید و قادر به تشخیص تغییرات در ناخن‌های خود نشده‌اید اگر نمیدانید  که چه تغییراتی در ناخن‌های شما نرمال و یا غیر نرمال هستند، در این مقاله از سایت سالن زیبایی شیرینا با ما باشید تا نشانه و علائم مختلف ناخن سالم را به شما دوستان آموزش دهیم ناخن‌ها اطلاعات جالب و زیادی درباره  وضعیت  سلامت بدن به شما می­دهند.

علائم  ناخن سالم

  • یکدست بودن رنگ ناخن
  • سطح صاف  بدون برآمدگی و یا فرو رفتگی
  • متصل بودن کامل ناخن به پوست
  • دارا بودن هلال سفید ته ناخن که در بالای پوست قرار دارد

علائم بیماری در ناخن

  • کم رنگ و یا بی رنگ شدن ناخن‌ها
  • پدیدار شدن لکه بر روی ناخن
  • جداشدن ناخن از گوشت و احساس سوزش
  • بیش از حد نازک یا کلفت شدن ناخن
  • دفرمه شدن ناخن

البته  خوب است که بدانید هر تغییری در ناخن را نمی­توان عامل حتمی مشکل و بیماری دانست اگرچه برخی اوقات تغییر حالت در ناخن می ­تواند هشدار محسوب شود پس بهتر است هر یک از این اختلالت را در ناخن خود ملاحضه کردید، غفلت نکنید و حتما به متخصص پوست مراجعه نمائید .

تغییر رنگ در ناخن با وضعیت سلامت عمومی فرد مرتبط است

تغییرات جزئی در رنگ ناخن مشکل خاصی نیست اما اگر این تغییرات  بیش از حد نرمال در رنگ ناخن ایجاد شود خبر از مشکلات زیر را می‌دهد:

لیوکونیچیا (سندروم ناخن سفید)

این سندروم زمانی رخ می‌دهد که در رشد ناخن اختلال ایجاد شود.

در بعضی مواقع دارای ناخن خط و خطوط‌های سفید می‌شود یا اینکه مرکز ناخن سفید می‌شود. این تغییرات بخاطر ضربه دیدن ناخن بعد از مانیکور کردن و یا استفاده از  ناخن مصنوعی اتفاق می‌افتد.

ناخن تری

هنگامی که در آن بیشتر قسمت ناخن سفید باشد و بالای آن قرمز یا صورتی رنگ شود را تری ناخن گویند. دقت کنید 80 درصد از کسانی که دارای این مشخصات هستند، دارای مشکلات کبد می‌باشند ویا می­ تواند دچار مشکلات قلبی، کلیوی و دیابت باشند.

خطوط ناخن 

بعضی مواقع  خطوط سفید رنگ روی ناخن‌ها دیده می ­شود که اگر این خط‌ها بر روی ناخن شصت دیده شود قضیه کمی جدی‌تر است. این علائم خبر از کمبود پروتئینی به نام آلبومین را می‌دهد که در خون وجود دارد. و یا ممکن است فرد دچار مشکلات کبدی و یا سوء تغذیه شده باشد.

دو رنگ شدن ناخن

زمانی دیده می‌شود که  نصف ناخن ها قرمز رنگ و یا صورتی می‌شوند و یا نصف دیگر قهوه ای هستند. در این حالت احتمال  مشکلات کلیویدارد.

خط‌های عمودی سفید رنگ بر روی ناخن

در برخی مواقع دیده شده است که  خط‌های باریکی به شکل تکی و حتی چندتایی بر روی سطح ناخن دیده می‌شود که سفید رنگ است. این تغییرات به خاطراکسیتاسیون آرسنیک پیش می‌آید و خبر از بیماری‌هایی مانند هاجکین، مالاریا، سل، حساسیت برای داروهای شیمیایی، کربن مونواکسید و آنتیمونی، بیماری های کلیوی و قلبی می ­دهد.

خونریزی رگه ای

زیر ناخن خطوط باریک قرمز رنگ و یا سیاه و قهوه‌ای به صورت عمودی دیده می‌شود که مانند اینست زیر ناخن‌ها دچار خونریزی شده است. کارشناسان علت این شکل از  ناخن ها را بیماری‌های روانی، مجرایی و قلبی می‌دانندد. همچنین اشخاصی که مشکلاتی مانند انعقاد خون دارند.

زرد شدن ناخن

ناخن‌ها رشد بسیار کندی دارند، ضخیم و پیچ خورده رشد می‌کنندد و که می تواند نشانه بیماری‌های  ریوی و لیمفدما باشد‌. این سندروم در بعضی مواقع به وسیله وراثت از خانواده به شخص می‌رسد.

خط های قهوه ای عمودی بر روی ناخن

 تقریبا می‌توان گفت این یک مشکل معمول در بین بیشتر افراد با پوست تیره می ­باشد اما باز هم نباید نادیده گرفته شود. خط های قهوه ای و تیره بر روی ناخن می‌تواند یک بیماری به نام ملانوما نشان دهد که یک تومور سیاه رنگ پوستی را نشان می ­دهد و یا بیماری‌هایی مانند خال گوشتی خوش خیم.

تغییر شکل ناخن با وضعیت سلامت شما ارتباط دارد

تعداد زیادی از مشکلات در سلامت عمومی بدن فرد می ­تواند بر روی ظاهرناخن تاثیر بگذارد.

تغییراتی که در شکل ناخن خود ممکن است مشاهده کنید:

ناخن قاشقی

جنس ناخن‌هایی که نرم هستند و بشکل فرورفته مانند قاشق می‌شوند. به شکلی که قطره‌های آب داخل آن می ­تواند جمع شود و بایستد. این مدل ناخن ناشی از  کمبود شدید آهن و یا برعکس زمانی که بدن بیش از حد معمول آهن جذب ­کند که به آن بیماری  هموکروماتوز گفته می‌شود، و همچنین کم کاری غده تیروئید و یا  مشکلات قلبی را هم شامل می‌شود .

ناخن های مدل گرزی

این مدل باعث می‌شود که لبه ناخن ها پهن و بزرگ تر ­­شود و ناخن‌ها دور انگشت را می­ گیرد. این مدل از ناخن معمولا نشان دهنده  بیماری های قلبی، ریوی و یا کبدی می ­باشند.

تغییردر بافت ناخن و ارتباط آن با سلامت انسان

غیر از ناخن‌های که دچار ضربه خوردگی می‌شوند، باقی ناخن‌ها در حالت نرمال سطحی صاف دارند. این بافت یکنواخت و مسطح به دلایل مشکلاتی می‌تواند قابل تغییر باشد.

عواملی که در تغییر بافت ناخن تاثیرگزار هستند

خط های کج

خط هایی که به شکل دندانه‌ای هستند و کل سطح ناخن را می‌پوشاند. عواملی که باعث بوجود آمدن این خط ها می ­شود بیماری‌هایی مانند:  دیابت، بیماری قلبی=رگی ثانویه، تب مخملی، سرخک و ذات الریه می ­باشد و یا به علت کمبود زینک در بدن باشد.

حفره و فرورفتگی‌های کوچک

این تغییر بافت  زمانی ایجاد می‌شود که لایه‌های زیرین ناخن دچار مشکل شود. این حفره وفرورفتگی‌ها می­ تواند کم یا عمیق باشند و معمولا در ناخن‌های دست بیشتر از ناخن‌های پا دیده می‌شود.

به عقیده کارشناسان شصت و هشت درصد از افرادی که دچار حفرگی ناخن می‌شوند،از بیماری پسوریازیس رنج می‌برند. این فرورفتگی نیز می­تواند به خاطر ریزش مو، اگزما و بیماری های خودایمنی بوجود بیاید.‌

در سالن زیبایی شیرینا با مدیریت خانم شیرین بهرام نیا بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را داشته باشید.