12 نکته مهم درباره سلامت ناخن ها

12 نکته مهم درباره سلامت ناخن ها

ناخن از کراتین که یک نوعی پروتئین می­باشد تشکیل شده است. کراتین یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده ناخن است که باعث مقاومت و سخت شدن ناخن می­شود تا آسیب نبیند. طبق گزارش سایت شیرینا بیوتی نکاتی درباره ناخن وجود دارد که خیلی ها از آن بی­خبرند.

  1. جالب است بدانید که موها هم از کراتین تشکیل شده است. این پروتئین حتی سلول­های اصلی غدد و همچنین غشای درونی بدن را نیز شامل می­شود.
  2. آیا می­دانستید که آن قسمت از ناخن که قابل دیدن است بخش مرده بدن می­باشد.
  3. نکته جالب اینکه ناخن آقایان رشد بیشتری از ناخن بانوان دارد و برعکس موهای خانمها از آقایان زودتر رشد می­کند.
  4. ناخن دست از ناخن پا رشد بیشتری دارد. کسانی که راست دست هستند ناخن دست راست آنها رشد سریعتری از دست چپ دارد و بلعکس. احتمالا بخاطر فعالیت بیشتر آن است، دستی که کاربرد بیشتری دارد و بیشتر تکان می­خورد رشد ناخن در آن افزایش می­یابد.
  5. محققان تحقیقات زیادی درباره رشد ناخن در هوای گرم یا سرد نکردند، اما تحقیقی که بر روی موشها انجام داده­اند نشان داد که رشد ناخن در فصل سرد کند می­شود و در فصل تابستان شدت می­یابد.
  6. با تغییر رنگ ناخن­ها می­توانید متوجه بیماری در بدنتان شوید. هرگاه ناخن به رنگ­های زرد، قهوه­ای و یا سبز درآمد مربوط به عفونت قارچی است. برخی از بیماری­های پوستی تا 10 درصد با ناخن مرتبط می­باشد. زرد شدن ناخن نشانه تیروئید و یا دیابت هم  نیز می­باشد.
  7. لکه­های سفیدی که در برخی از اوقات بر روی ناخن­ها پدیدار می­شود بخاطر کمبود کلسیم نمی­باشد بلکه بخاطر آسیب­هایی است که به ناخن وارد آمده است. مانند جویدن زیاد ناخن، البته معمولا این لکه­ها خطری ندارد و بعد از رشد ناخن از بین می­رود.
  8. استرس بر میزان رشد ناخن تاثیر بسزایی دارد و می­تواند باعث کند شدن سرعت رشد ناخن شود و خط­های افقی بر ناخن ایجاد کند که این خط­ها نیز بی­خطرند و با رشد ناخن از بین می­روند.
  9. ناخن­ها هم نیاز به تنفس و اکسیژن دارند. بهتر است بعد از هربار لاک زدن و یا کاشت ناخن به آن اجازه استراحت دهید.
  10. از ناخن­های خود توقع نداشته باشید که ضخیم باشند یا رشد خوبی داشته باشند زیرا عامل ژنتیک بسیار در ضخامت و رشد ناخن موثر است و به صورت ارثی به شما منتقل می­شود.
  11. کوتیکل پوست لایه نقره­ای رنگ و ظریفی است که در پایه ناخن وجود دارد و از ناخن­های تازه در برابر میکروب­ها مراقبت می­کند و مانند یک سد دفاعی از ناخن­ها در برابر عفونت دفاع می­کند.
  12. جالب است بدانید که ناخن­ها در انسان­ها و میمون­ها باعث تفاوت با سایر پستانداران می­شود. میمون­ها هم مانند ما انسانها دارای انگشت شصت هستند که باعث می­شود دست آنها بسیار سریعتر و روان­تر حرکت کند.

 

به سلامت و بهداشت ناخن­های خود دقت کنید و به تغییر رنگ و حالت آن توجه داشته باشید زیرا بسیاری از بیماری­ها خود را در ناخن­های شما نشان می­دهد و یا بر روی رشد ناخن­ها تاثیر می­گذارد و حتی شما را متوجه کمبود ویتامین­های لازم برای بدن و نوع تغذیه می­کند.

مواردی برای حفظ ایمنی و سلامت ناخن

سعی کنید ناخن­های خود را همیشه کوتاه نگه دارید. اگر علاقمند به داشتن ناخنهای بلند هستید به دقت با آب و صابون زیر ناخن­ها را بشویید و بعد از استفاده از ابزار مانیکور آنها را خوب ضد عفونی کنید. ناخن­ها را نجوید و پوست دور ناخن ­یتان را نکنید.

ممنون از همراهی شما عزیزان در این مقاله و با آروزی سلامتی

سالن زیبایی شیرین بهرام نیا